SCHOON en GROEN

[Br. Agustinus Giwal Santoso, Provinciaal Bestuur, Indonesië]

Standaard karaktervorming

Ik ben opgevoed met de liefde voor planten sinds mijn tijd op de basisschool. Omdat ik in een boerengezin opgroeide, leerde ik zaaien, planten en zorgen voor planten. Deze vaardigheden vormen nu een welkome aanvulling op mijn leven, hoewel landbewerking altijd werd gezien als gedwongen arbeid. Gelukkig blijkt het een interessante gewoonte als je het iedere dag doet. Vandaag de dag vormen het planten van bomen en het zorgen voor de natuur een onderdeel van mijn leven en ik zie dit als verfrissende hobby’s die mij voldoening geven.

Liefde voor de natuur is net zo belangrijk als liefde voor het leven in het algemeen. Zorgen voor de natuur en bomen planten genereert kennis, ervaring, vaardigheden en zelfs compassie en stelt iemand in staat om de aard van planten te begrijpen, de juiste hulpmiddelen die ze nodig hebben om te groeien, de ziektes die hen bedreigen en de beste tijd om te planten. Zelfs kennis over de groei van plantenwortels, stelen, bladeren en takken wordt een soort levenskunst. Het planten geeft mij altijd een gevoel van diepe voldoening, vooral als ik de zaadjes en het groeiproces kan observeren. Het is interessant om te zien hoe de zaadjes beginnen te groeien tot ze uiteindelijk blaadjes, stelen, twijgjes, bloemen en dan vruchten ontwikkelen.
De gewoonte om bomen te planten en voor de natuur te zorgen is niet alleen een hobby maar is ook het opbouwen van een levensfilosofie. Telkens als de congregatie FIC mij een plaats toewijst voor apostolaatswerk, breng ik mijn motto “Schoon, Groen en Op Tijd” naar deze nieuwe plek. Van dit motto heb ik mijn persoonlijke visie gemaakt, en dit heeft anderen beïnvloed om te houden van en te zorgen voor de natuur.

Relevantie voor de Kerk

In de encycliek Laudato Si’ spoort Paus Franciscus alle mensen aan om zich moreel verantwoordelijk te voelen voor het milieu zoals beschreven staat in het boek Genesis 2:15; we hebben de plicht om de Aarde "te beschermen" en "te zorgen voor" de Aarde. Daarom is de interesse en liefde voor een schoon en groen milieu belangrijk voor de verwachtingen van de Kerk door de encycliek Laudato Si'. De Kerk beschouwt de actuele milieucrisis als een zeer serieuze kwestie en ziet het als een grote verantwoordelijkheid en uitdaging om milieucriminaliteit te bestrijden. Tegenwoordig bestaat ecocide uit een consumptieve levenswijze, weinig empathie en zelfzuchtigheid. Inderdaad bedreigen een egoïstische mentaliteit en de onbeheersbare verlangens van mensen een duurzaam milieu. Bovendien zijn zowel de egoïstische persoonlijke- en groepsmentaliteit ten opzichte van het milieu nu de meest gevaarlijke vergrijpen. Daarom moet de gewoonte van zorgen voor en houden van de natuur een onderdeel gaan vormen van het menselijk leven.

Resultatenstrategie

Albert Einstein heeft ooit gezegd dat “de wereld niet ten onder zal gaan aan het kwaad maar aan degenen die het kwaad zien en er niets tegen doen”. Daarom is het hard nodig om te vechten tegen ecocide en hiermee kan al op school gestart worden. Het idee om de gewoonte van een "schone en groene" omgeving bij studenten en onderwijzers te kweken is zeker mogelijk. Onszelf vertrouwd maken met het concept van een schoon en groen milieu is de meest effectieve methode om bewustzijn te creëren in al onze scholen en instellingen. In een breder perspectief is school de aangewezen plek om ecologische problemen en misdragingen te bestrijden. School is de juiste omgeving om alle jonge mensen te leren zich bewust te worden van milieuproblemen en van hun impact op het menselijk leven.

De eerste stap en de meest concrete actie die moet worden genomen is het aanleren van schone en groene gewoontes bij de studenten, te beginnen bij simpele dingen die onmiddellijk zichtbaar en toepasbaar zijn zoals tuinaanleg, afvalmanagement, voorraadmanagement, hygiëne bij lichaamsverzorging en preventie van vandalisme. De implementatie van het concept moet ook worden opgenomen in het schoolprogramma en in het strategisch plan, als we de doelen van onze milieubescherming willen halen.
De volgende stap is om het milieubewustzijn te bevorderen binnen alle onderdelen van de school, met de formatie van een werkgroep om de activiteiten te controleren. Echter, de belangrijkste taak van de werkgroep is om altijd een schone en groene omgeving te behouden door het naleven van de 5R principes: “rajin, rawat, rapi, resik, ringkes” (regelmaat, zorgzaam, netjes, schoon, eenvoudig).

Aanbevelingen

De inspanningen voor een schone en groene, milieubewuste beweging zullen alleen slagen als de leiders van de school of het instituut zichzelf presenteren als een goed voorbeeld, door deel te nemen aan activiteiten die anderen zullen inspireren om hetzelfde te doen. De voorbeeldfunctie kan beginnen op kleine schaal, zoals het organiseren van onze eigen leefruimte en het rangeren van spullen op kantoor. In de toelichting van resolutie 28B van het Generaal Kapittel 2018 staat: "Zorgen voor onze eigen omgeving en anderen helpen om hetzelfde te doen vormt een realistische en structurele bijdrage aan het welzijn van de minderbedeelden. Het is een ‘moderne’ manier om te kiezen voor de armen." Aangezien velen van ons onderwijzer zijn, past het ons om al onze kennis over het milieu aan onze studenten door te geven. Een dergelijk bewustzijn bij jonge mensen zal hen helpen om beter met het milieu om te gaan.